Autor stránek

Autor stránek

Zde může být text o autorovi

*** CZECH REPUBLIC RADIO AMATEUR STATION *** LOC: JO60QL QTH: city JIRKOV,Licenced since: 1997, My antenne : 1. Cobwebb 5band 2. sloper 20/30/40/80m + A-tuner, Rig: YAESU FT-897D Digi mode 30 Watt, interface: SB-PTT-AudioVox

Anténa CobWebb od GT3TPW

Můj COBWEBB
Můj COBWEBB
Při jednom spojení v pásmu 14MHz jsem se seznámil s Joe Silsem MI0GTM ze Severního Irska.
Když jsem si prohlížel info o této stanici na www.qrz.com, zaujala mne jeho anténa která je tam zobrazena.Nedalo mi to a napsal jsem mu, se žádostí o více iformací o této anténě.
Netrvalo dlouho a dostal jsem od Joa ochotně podrobné info.
Proto jsem se rozhodl podělit s případnými zájemci o stavbu této velmi zajímavé antény.
Po čase jsem začal vymýšlet svou konstrukci této antény. První variantou byly vodovodní umělohmotní trubky. I když se zdá že jsou dost pevné vlnilo se to jako mrcha,až jsem to vzdal. Ale ne úplně.Když jsem se oklepal pustil jsem se poučen do další stavby. Díky pomoci kamaráda OK1AJB, který mě daroval dural a dvoulinku, jsem postavil druhou variantu této antény.Zatím ji testuji, na 20m má PSV 1:1 ostatní bandy zkouším, ale to prověří až nějaké DX spojení. Na první zavolání USA K4HMK , tak asi to bude fungovat.

G3TPW CobWebb anténa pro 14, 18, 21, 24 a 28 MHz

Hlavní výhody CobWebb 5ti pásmové, 14 - 28 MHz antény je, že je malá, lehká, pevná (vyrobené ze skleněných vláken), vyžaduje pouze jediný stožár , nepotřebuje rotátor, poskytuje plnou velikost výkonu dipólu na všech 5 KV pásmech (bez ztrát na konci), je napájena jedinným 50 ohmů koax kabelem (přes vestavěný vzduchový balun), a nejdůležitější ze všeho je, že produkuje čistý vodorovně polarizovaný signál, s pouze elektrickým polem. To má za následek výrazné snížení vlivu na blízké vodiče, takže problem ztrát a rušení jsou redukovány na absolutní možné minimum . CobWebb lze snadno namontovat na jednu nohu hliníkového lešení , připevněné ke zdi domu pomocí držáku na zeď.

Všechny ostatní malé multi-band komerční antény, které jsou k dispozici, jsou menší , pak je nutné používat ztrátové transformátory. Ty mohou zajistit relativně malé SWR po celé 2 až 30 MHz, což ovšem platí i pro falešné naladění! Některé trapované dipóly mají ztrátové trapy a baluny. Nebo nemají balun vůbec, napaječ pak je třeba nastavit na konkrétní délku.Takováto anténa může mít nějaký zisk , bohužel však na každé 3 dB zisku je až 20 dB ztrát v jiných směrech! Mnoha typům vertikálních antén je nejlepší se vyhnout, pokud nemáte sousedy, protože jsou zdrojem všech problémů s rušením.
Dipól nebo CobWebb antena má zisk o více než 5 dB na dipólu ve volném prostoru (v důsledku odrazu do země) nebo 7 dB nad izotropní zářič (7dBi) a bude fungovat stejně dobře na celém pásmu. CobWebb nemá ztrátové komponenty, takže nejsou žádné problémy s omezením pro QRO operátory. Nízkou ztrátou a následně vysokým stupněm vyzáření je také ideální pro QRP!

G3TPW CobWebb Specifikace
Anténa dává nízké hodnoty SWR na 14, 18, 21, 24 a 28 MHz. SWR na okrajích pásma je převážně reaktivní, tj. odporovou složkou je ještě 50 ohmů, takže doladění je jednoduché a s nízkou ztrátou. Více než 95% účinnost vyzáření na všech pásmech!
CobWebb vysílá do celého světa, aniž by bylo nutné použít rotátor
Výrazně snížené rušení jak při příjmu tak i vysílání, kvůli čistě horizontální polarizaci, a omezeného elektrického pole.
Napájení je přes 50 ohm jednožilový koaxiální kabel ,pomocí koaxiální tlumivky ( balun), aby se zabránilo vyzářování napaječe, pomocí standardní PL259 konektoru.
Plná velikost půlvlny. Dipól je pro každé pásmo, beze ztrát.
Sklolaminátová pružná konstrukce je výhodná ve větrných lokalitách.
Malá velikost a hmotnost. Pouze 2,6 m (8,5 m) stranách a asi 6 kg hmotnosti usnadňuje montáž.
Odolnost při větru až160 km / h !! Pokud to vydrží stožár .
Velmi nízké pořizovací náklady, pokud ji nekoupite hotovou.
Nejdůležitější vlastností anteny CobWebb je, že je zcela vodorovně polarizovaná, je zde pouze elektrické pole antény, který určuje maximální účinnost záření, a absolutní minimum problémů při rušení TV.

Nové stanice často operují na KV pomocí dlouhého drátu nebo vertikální antény, někdy je to recept na problémy, a někdy dokonce i na QRP. Povolení na umístění horizontální anteny bývají často zamítnuta z obavy z rušení. CobWebb antena je pravděpodobně řešením těchto problémů.

Během experimentální práce na 5ti pásmové anténě, se potvrdila výhoda půlvlnného rezonátoru pro každé pásmo, bylo zřejmé že půlvlnný prvek je mnohem výhodnější než multi-band minibeams!

CobWebb anténa je půlvlny dipól na každé z 5ti amatérských pásem, 14, 18, 21, 24 a 28 MHz, pro maximální výkon. Každý dipól je ohnut okolo horizontálního čtverce, aby anténa byla všesměrová. Tedy žádné drahé rotátory nejsou nutné.

Pět "čtverců" je vyrobeno z bílého PVC kabelu (dvoulinky), připevněné na horizontální kříž, vyrobený z laminátu.Každý prvek je impedančně přizpůsoben na 50 ohmů na všech 5 pásmech. Malá velikost spolu s nízkou hmotností znamená, že mohou být použity i slabší stožáry.

Anténa je vybavena koaxiální tlumivkou balunem na společném napájecím bodě, aby se zabranilo protékání proudu mimo koaxiální kabel napaječe. Tento balun je naprosto nezbytné použít, aby se předešlo nežádoucímu vyzařování napaječe.

Působení elektrického pole CobWebb antény je omezeno, protože vysoká impedance na konci každého prvku je jen několik centimetrů od sebe. Tím se snižuje vliv na blízké předměty, takže anténa nepotřebuje re-tuning pro provoz v různých výškách a místech.

Velmi volně a zkráceně přeložil OK1TPC.

Použité odkazy:

http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=17164 
http://homepage.ntlworld.com/andymuza/G7VOT/Cobweb/Cobweb.html   http://www.g3tpw.co.uk/  
Anténa CobWebb

Anténa CobWebb

14, 18, 21, 24 a 28 MHz
DOWNLOAD  1.71MB
Index 01.jpg
Index 02.jpg
Index 01.jpg
Index 02.jpg
Index 01.jpg
Index 02.jpg
Index 03.jpg
Index 04.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "8736"
Děkuji za návštěvu mých stránek 73! de OK1TPC op: Josef